Skapa bra frågor
Att lägga till en fråga är rätt så enkelt, men att skriva en riktigt vass fråga är en konst. Brilliant erbjuder ett gäng testade och validerade frågor, men i bland finns det andra behov och nya frågor behöver skapas, här kommer några tips!
Använd frågor, undvik påståenden
På Brilliant använder vi frågor, och inte påståenden. Till exempel:
Min chef är bra på att ge feedback. 🚫
Är din chef bra på att ge feedback? ✅
Anledningen till att vi använder frågor är att påståenden implicit förutsätter att något ska vara på ett visst sätt. Genom att använda frågor kan vi undvika att lägga en värdering i ett visst beteende. Sedan kan ett påstående vara lättare att hålla med om än att ta avstånd från, vilket kan påverka resultatet.
En aspekt i taget
För att undvika förvirring bland respondenterna är det viktigt att fråga efter bara en aspekt i taget. Till exempel:
Är din chef bra på att lyssna och att ge feedback? 🚫
Är din chef bra på att lyssna? ✅
Är din chef bra på att ge feedback? ✅
Med flera frågor i samma fråga, ”lyssna och att ge feedback”, blir det svårt för respondenten att ta ställning i frågan. Det ena områden kan upplevas positivt bra och det andra negativt. Här är det bättre att dela upp frågan eller välja det viktigaste området för er.
Konsekvent språk och ordbruk
En undersökning innehåller ofta flera frågor och det är fördelaktigt att hålla en röd tråd. Det gör att respondenterna känner sig "hemma" och risken för feltolkningar reduceras. Det kan till exempel vara att använda ordet ”företag” eller ”organisation” konsekvent genom hela undersökningen. Ett annat exempel är att använda ”arbetsgrupp” istället för ”team”. Använd ord och uttryck som passar er identitet och språk.
Undvik snarlika frågor
Frågor som liknar varandra kan skapa förvirring bland respondenterna. När de får en ny fråga som liknar en tidigare fråga väldigt mycket, då kan de uppleva att de redan har svarat på den frågan. Det kan bli irriterande för respondenterna och kan i värsta fall leda till avhopp från undersökningen.
Undvik negativa frågeställningar
Negativt formulerade frågor är svårare att förstå och förvirring kan leda till att respondenter missuppfattar frågan. Till exempel:
Har du inte haft ett samtal med din chef kring dina utvecklingsmöjligheter? 🚫
Har du haft ett samtal med din chef kring dina utvecklingsmöjligheter? ✅
Korta frågor är enkla att förstå och snabbare att svara på
Långa meningar är ofta svårare att förstå än kortare meningar. Rekommendationen är därför att använda korta frågetexter. Sedan är det ofta bäst att lägga det viktigaste begreppet i början av frågetexten.
Entydiga frågor tolkas lika
Det är viktigt att alla respondenter tolkar frågorna på samma sätt. Använd därför ett enkelt språk, och undvik svåra begrepp som kan tolkas på olika sätt.
Frågorna måste matcha svarsskalan
På Brilliant använder vi olika svarsskalor i olika syften, men en standard och den som används mest är en 1-5 svarsskala. Till exempel:
1: Nej, måste åtgärdas
5: Ja, definitivt
Se till att svarsalternativen kan vara ett rimligt svar på frågorna. Till exempel:
Vad tycker du om arbetsgruppens samarbete? 🚫
Samarbetar ni bra inom din arbetsgrupp? ✅ (Ja, definitivt/ Nej, måste åtgärdas)
Negativa svar till vänster, positiva svar till höger
Brilliants undersökningar har en färgmarkering i svarsskalan så att det ”positiva” svaret (5) visas i grönt på höger sida, medan det negativa svaret (1) visas i rött på vänster sida. Detta påverkar hur frågorna formuleras. Till exempel:
Förekommer det skämt om etniskt ursprung på din arbetsplats? 🚫
Svaret "Ja" på ovan fråga innebär att det förekommer skämt om etnicitet, men då "Ja" är ett "positivt" svar visas resultatet som grönt. Här är det bättre att formulera frågan enligt nedan exempel:
Är din arbetsplats fri från skämt om etniskt ursprung? ✅
Här läggs det positiva svaret till höger och reslutat vid "Ja" är positivt och visas i grönt, medan det negativa svaret ligger till vänster och visar resultat i rött.
Förhandsvisa, testa och be om feedback innan användning
Ta hjälp av dina kollegor och testa dina frågor för att säkerställa att de fungerar som du har tänkt dig och att frågorna tolkas på rätt sätt.