I Sigtuna kommun möts det internationella och mångkulturella, natur och stad, Sverige och världen. Målsättningen är att Sigtuna ska vara den bästa kommunen att leva, bo och verka i. För att skapa en sådan plats spelar kommunens närmare 3000 medarbetare en stor roll. Det finns en grundmurad tro hos Sigtuna kommun att engagerade och stolta medarbetare som har bra förutsättningar att arbeta tillsammans också gör ett bättre arbete. Det skapar en högre effektivitet i verksamheten, och påverkar kvaliteten positivt på de tjänster som kommunen utför, vilket naturligtvis påverkar brukarupplevelsen och nöjdheten hos kommuninvånarna.
Därför har det varit viktigt för Sigtuna kommun att aktivt arbeta för högt engagerade medarbetare, ett gott ledarskap och att stärka arbetsgivarattraktiviteten för kommunen.
I denna case study kan du läsa om Sigtuna kommuns resa till en medarbetarfokuserad organisation och parametrar som:
- Vilka behov man stod inför och hur man tagit sig an dessa.
- Modellen som Sigtuna kommun arbetar utifrån – som tydligt visar hur engagemang, ledarskap, kultur och arbetsgivarattraktivitet skapar förutsättningar för medarbetare på kommunen att leverera bättre kvalitet med högre effektivitet, vilket också ger brukarna bättre upplevelser som gör att de är mer nöjda.
- Hur synen på medarbetarundersökningar har ändrats hos såväl chefer i Sigtuna kommun, som hos kommunledningen.
- Framgångsfaktorer i arbetet.