Hoppa till innehåll
Svenska
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

Engagemang

Brilliant mäter engagemang över två dimensioner; energi & tydlighet.

Orienterare måste springa snabbt, men om de inte hittar kontrollpunkterna spelar det ingen roll hur snabbt de springer – de vinner ändå inte. På samma sätt kan vi se på en organisation. Det är viktigt att ställa energinivån i relation till om medarbetarna vet vad som förväntas av dem. När medarbetarna har tydlig information om sina arbetsuppgifter kan de lägga sin energi där den behövs mest.

Frågor

Energi

  1. Är du motiverad i ditt arbete?
  2. Är du beredd att anstränga dig lite extra för att organisationen ska bli mer framgångsrik?

Tydlighet

  1. Vet du vad du förväntas uppnå i ditt dagliga arbete?
  2. Ser du hur din arbetsgrupp bidrar till att nå organisationens övergripande mål?

Rapportering

Baserat på resultatet av engagemangsfrågorna placeras grupper i ett av engagemangsmatrisens fem intervall

  • Engagerade - Älskar sitt jobb och gör det utmärkt
  • Nöjda - Vet vad som ska göras och gör det
  • Ofokuserade - Älskar att göra saker, men vet inte vad som ska göras
  • Passagerare - Vet vad som ska göras, men bryr sig inte tillräckligt för att göra det
  • Uttråkade - Vet inte vad som ska göras och bryr sig heller inte

MatrixExpl_sv

Intervall och gränsvärden

Matrisen är indelad i olika intervall med tillhörande gränsvärden. Beroende på resultat inom respektive dimension (energi och tydlighet) kan samma indexvärde därför ge olika placeringar i matrisen.

Till exempel: Hög tydlighet och låg energi vs. Låg tydlighet och hög energi

Energifrågor = 100
Tydlighetsfrågor = 50
Engagemangsindex = (100 + 50) / 2 = 75

Värdet blir detsamma om vi vänder på siffrorna:

Energifrågor = 50
Tydlighetsfrågor = 100
Engagemangsindex = (50 + 100) / 2 = 75

MatrixInt_sv                  MatrixComp_sv

Bakgrund

Brilliants engagemangsindex består av två delar. Den första delen är medarbetarnas energinivå, som är en stark indikator på engagemang. Den andra är tydlighet, som vi menar är en av de viktigaste faktorerna för engagemang. Det betyder att både de organisatoriska målen och arbetsuppgifterna måste vara tydliga. Anledningen till att tonvikt läggs på tydlighet är att en hög energinivå inte alltid leder till bättre resultat för företaget. En hög energinivå kan också innebära att medarbetarna förlorar fokus på arbetet.

Inom psykologin råder viss samstämmighet om att begreppet engagemang består av tre dimensioner: känslomässigt, beteendemässigt och kognitivt engagemang (Shuck et al., 2017; May et al., 2004). Shaufeli (2013) visar hur dessa dimensioner är kopplade till de viktigaste begreppen i definitionen av engagemang: energi, intresse och hängivenhet. Jämför man Brilliants frågor om energi med de frågor som hör till dessa faktorer kan man se att Brilliants är en blandning av energi och hängivenhet. I Brilliants koncept är tydlighet kopplat till två sidor av tydliga roller: tydliga mål (i vilken grad mål och mening med arbetsuppgifterna är tydligt förklarade och väl definierade) och en tydlig process (i vilken grad medarbetaren är säker på hur hen ska utföra sitt arbete) (Sawyer, 1992). Brilliants begrepp bygger på definitionen av båda dessa delar.