Hoppa till innehåll
Svenska
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

Ledning

Att medarbetare känner förtroende för organisationens ledningsgrupp är avgörande för långsiktig framgång. Tydlig kommunikation och en förmåga att leda organisationen i en föränderlig värld är viktiga dimensioner.

Frågor

  • Tycker du att organisationens ledningsgrupp leder organisationen på ett bra sätt?
  • Tycker du att organisationen utvecklas för att möta omvärldens förändringar?
  • Upplever du att ledningsgruppen förmedlar en tydlig bild av organisationens framtida riktning?
  • Är organisationens ledningsgrupp bra på att kommunicera internt?

Rapportering

Rapporteringen innehåller feedback till chefer på teamnivå, indexvärde och en trendlinje med möjligheter till jämförelse mot benchmark och överliggande grupper i organisationen. Resultatet visar ett medelvärde mellan 0-100.

ManagementFeedback_sv

TeamIndexGreen

Indexresultat kategoriseras i olika intervall med tillhörande färger och beskrivningar. 

(87-100) Utmärkt förtroende för ledningen
(69-86) Högt förtroende
(49-68) Måttligt förtroende
(0-48) Lågt förtroende

Inga resultat på grund av anonymitet

📌 Mer om index och beräkningar

Bakgrund

Ledningens roll i en organisation är alltid komplicerad. Ledningsgruppens medlemmar möter olika och ofta motstridiga påtryckningar från investerare, kunder, medarbetare och övriga samhället. Det kan ofta
vara svårt att tillfredsställa alla interna och externa intressenter. Ledningen måste besluta om lång- och
kortsiktiga planer, besluta om framtagning av nya produkter eller gradvisa förbättringar av befintliga produkter och vara uppmärksam på nya affärsmöjligheter på marknaden. Samtidigt finns det ett internt perspektiv, vilket handlar om att få ut så mycket som möjligt av befintliga resurser, till exempel lokaler, varumärken, kunskap och finanser men framför allt: medarbetarna. En känsla av tillit till ledningen är en viktig faktor för att medarbetarna ska göra sitt bästa för organisationen. När medarbetarnas underförstådda och uttalade förväntningar uppfylls är de mer engagerade och villiga att anstränga sig lite extra (Agarwal, 2014).

Men det är inte enbart tillit till ledningen som gör medarbetarna engagerade och mer effektiva. Tillit förmedlas genom kommunikation och ledningens agerande kan öka medarbetarnas tillit överlag. Bra
ledarskap på ledningsnivå påverkar ledarskapet på alla nivåer och följaktligen effektiviteten. Resonemanget bygger på vad som brukar kallas ”trickle down"-effekten (Ruiz et al., 2011; Zenger och Folkman, 2016), vilken innebär att bra och dåliga egenskaper i organisationens ledning påverkar lägre nivåer inom organisationen. På liknande sätt visar Gutermann et al. (2017) att engagemang på ledningsnivå stimulerar engagemang på lägre nivåer, vilket ökar känslan av engagemang inom hela organisationen.