Skapa frågor
Det fixar du snabbt i biblioteket, men lägg tid på utformningen. Det är viktigt att de frågor du ställer mäter det de är avsedda att mäta och tillför värde. Bra frågor ger agerbara resultat och insikter.
Översikten
I plattformen, navigera via sidomenyn till Bibliotek > Frågor. Där hittar du först och främst en översikt över innehåll som redan är tillgängligt för dig. Här har du en kategori fylld med testade och validerade frågor från Brilliants bibliotek och en kategori där dina egna skapade frågor hamnar.
Utöver frågeformuleringarna ser du när frågorna senast uppdaterades, vilket ID dessa har och huruvida de är aktiva och möjliga att välja när du sätter upp undersökningar. Ett fråge-ID är unikt och hjälper systemet att hålla reda på olika varianter, medan "valbar"-knappen gör det möjligt att spara gamla frågor som referens utan att dessa stökar ner editorn för uppsättning av dina undersökningar. Helt enkelt ser till att du inte råkar välja fel varianter i takt med att biblioteket växer.
Ute till höger har du tre prickar, där hittar du ytterligare valmöjligheter - kopiera, redigera, radera. Brilliants frågor kan du inte radera, däremot kan du kopiera dem och göra varianter anpassade efter dina behov.
Skapa ny fråga
På översiktssidan för frågor i biblioteket > klicka på "+ Skapa ny" och en vy med textfält och förhandsvisning öppnas.
Det första fältet på sidan talar om ditt huvudspråk - det språket som utgör originalet för din fråga. Därifrån görs alla översättningar. Vi rekommenderar därför att du jobbar på engelska som huvudspråk. Det underlättar för samarbeten mellan kollegor i olika länder.
Formulera din fråga - gärna kort, enkel och undvik flera frågor i frågan. Passa på att hitta en bra match mellan din formulering och svarsskalan du planerar att använda. Vi rekommenderar svarsskala 1-5. Ibland behövs några försök och formuleringar innan du hittar en bra kombination - Vilket är viktigt för att undvika ev. feltolkningar och svårigheter för dina respondenter.
Till varje fråga kan du komplettera med en hjälptext. En kort liten notis som hjälper respondenterna med perspektiv, vad frågan syftar på, vilket team som utvärderas eller liknande. Här finns, till höger om textfältet, en liten knapp som låter dig hämta upp information om närmaste chef, team och organisation. Allt detta sköts automatiskt och hämtar upp rätt chef och team för respondenterna.
Du kan även ange en kategori för din fråga, detta underlättar för sökbarhet och sortering av resultat.
Översättning
På frågesidan finns två flikar; Innehåll och Översättning.
Så fort du har sparat din fråga öppnas möjligheten att översätta den. Där kan du välja att använda Brilliants AI-baserade maskinöversättning eller översätta manuellt. Du kan översätta allt i ett svep eller språk för språk. Kom i håg att verifiera ev. maskinöversättningar innan du implementerar.
Bra att känna till är att maskinöversättningar skriver över tidigare översättningar. Du kan alltid ångra och få tillbaka din tidigare version.
Så gör du - exempel
Ni har fokus på kompetensutveckling i organisationen och du vill ställa en fråga kring personlig utveckling en gång per kvartal. Frågan du vill ställa handlar om kunskapsdelning och har ett teamfokus.- Du klickar på Bibliotek > Frågor från huvudmenyn på vänster sida och sedan på fliken "Frågor" högst upp på sidan.
- Du klickar på den gröna knappen för "+ Skapa ny" och en vy med textfält och förhandsvisning öppnas.
- Huvudspråket är förvalt och följer ditt kundkonto, men kan enkelt bytas i fall du önskar (vi rekommenderar engelska det underlättar för samarbete kring ev. översättningar).
- I det första, tomma textfältet skriver du din fråga (sök och se artiklar för tips på hur du skapar bra frågor), till exempel:
- Upplever du att ni prioriterar kunskapsdelning i ditt team?
- I nästa fält skriver du en kort hjälptext för att förtydliga för respondenterna vilket team som ska bedömas, perspektivet är deras team. Här lägger du till en variabel via ikonen till höger om textfältet som hämtar upp respondenternas team från organisationsstrukturen.
- I textfältet skriver du: Ditt team:
- Och sedan klickar du på variabelikonen
och väljer [teamnamn]
- Du väljer en standard svarsskala 1-5 då den matchar med frågeformuleringen
- Du anger kategori; personlig utveckling (du kan välja fler) för att göra frågan sökbar vid uppsättning av senare undersökningar och i resultatrapporter.
- Spara, glöm aldrig att spara.
Bakgrundsfrågor
Bakgrundsfrågor fungerar på ett annorlunda sätt än generella frågor och behöver i dagsläget skapas och läggas till i ditt bibliotek av dina vänner på Brilliant.