Bakgrundsvariabler & intressanta perspektiv
Information som används för att kunna analysera ett resultat från olika perspektiv och se skillnader mellan olika grupper.
Bakgrundsinformation, bakgrundsdata, bakgrundsvariabler - 3 begrepp som beskriver samma sak och som skapar fördjupade analysmöjligheter. Här kallar vi det bakgrundsvariabler.
För att kunna bryta och analysera ett resultat från olika perspektiv behöver vi lägga till de perspektiv vi är intresserade av. Några exempel på olika perspektiv kan vara kundsegment, omsättning, land, ort, etc.
Hur hittar vi våra bakgrundsvariabler och intressanta perspektiv?
I ett CRM (kundhanteringssystem), eller en kunddatabas finns mängder med information om ett företags kunder. Där finns också ett antal gemensamma nämnare, variabler, som används för att kategorisera kunderna. Det kan vara geografisk plats som land eller region, det kan vara baserat på storlek, ett segment, eller typ av abonnemang. Detta är typiska variabler som används för att kunna analysera resultat och förstå kunderna från olika perspektiv.
"Hur nöjda är våra small-kunder jämfört med våra large-kunder? Vad tycker våra kunder i Norge om våra produkter och tjänster jämfört med våra kunder i Sverige?"
PS! I de fall det saknas någon värdefull bakgrundsdata på kunden kan frågor som identifierar olika segment ställas i undersökningen. Denna typ av frågor rekommenderas att ställas sist. Kunden förväntar sig ofta att ni som leverantör har tillräckligt med kunskap om era kunder så denna typ av frågor bör endast användas då det verkligen bedöms vara av stort värde.