Branding
Branding kan användas för att koppla en specifik logga, undertecknad och avsändare i de mailmallar som används i era undersökningar till specifika delar av organisationsstrukturen.
Exempel:
Företag A har två underbolag, byggda som direkt underliggande summeringar i organisationsstrukturen; Underbolag 1 och Underbolag 2. Företag A håller årligen en stor medarbetarundersökning, medan Underbolag 1 vill köra pulsmätningar regelbundet. Underbolag 1 vill därför ha sin egna logotyp och en separat signatur i de mail som går ut i samband med deras pulsmätningar.
Det kommer alltid finnas en grundläggande branding, kallad "Default", som styr kontot i plattformens inställningar för branding. Det är viktigt att hålla denna grundläggande branding så intakt som möjligt - det är i regel inte ett hållbart arbetssätt att ändra detta allt för ofta, exempelvis mellan varje undersökning som hålls i plattformen. Ett enklare och mer effektivt sätt att använda branding är snarare att skapa nya specifika brandings för vissa delar av strukturen.
Nedan följer en steg-för-steg-guide om hur ny branding sätts upp (notera att behörighet till Biblioteket är nödvändigt):
- Gå till Biblioteket och välj att gå till "Branding"
- Välj ”Skapa branding”.
- Registrera namn för den branding du skapar högst upp på sidan.
- För att ladda upp en ny logga, välj att importera den nya loggan genom att ladda upp en fil från datorn, eller dra och släpp filen i rutan.
- För formatet på filen som laddas upp rekommenderar vi PNG.
- Vilken bildstorlek som rekommenderas beror på formatet, men en högupplöst logotyp som tas ned till 100px i höjd fungerar i regel bra.
Fler inställningar som finns för branding:
- I ”Vilkor för branding”, klicka på ”Ingen vald grupp”. Hitta och välj där vilken del av organisationsstrukturen som ska vara kopplad till den branding som ni skapar.
- Välj i rullistan ”E-post” bland alternativen ”Undertecknad” och ”Avsändare vid mailutskick” vad ni vill justera för den branding som skapas. Dessa alternativ är kopplade till variabler med samma namn, som används vid hantering av mailmallar i Biblioteket: 📌 E-post och mallar
Undertecknad - denna variabel används i regel i hälsningsfrasen i slutet på mailmallar, och kan exempelvis registreras som ”Namn Efternamn, VD”.
Avsändare vid mailutskick – denna variabel används för att justera vilket (företags-) namn som står som avsändare i de mailutskick som går ut från Brilliants system. Registrerar man här exempelvis ”Företag A”, så kommer avsändarfältet i mailutskick se ut såhär: ”Företag A <no-reply@brilliantinsights.se>”.