Kort och koncist om frågepaket
Frågepaket är färdiga uppsättningar av frågor som sparar tid och skapar struktur i undersökningsarbetet. De gör det enkelt att anpassa innehåll för olika målgrupper, återanvända frågeuppsättningar och säkerställa att rätt frågor alltid följer med för jämförbara resultat över tid.
Ett frågepaket är precis som det låter, ett paket med frågor. Med frågepaket går det snabbt att skicka ut undersökningar. I stället för att välja fråga för fråga väljer du ett eller fler av dina skapade paket och får med allt relevant på en gång. Du kan skapa så många frågepaket du vill och anpassa efter olika målgrupper och syften.
Frågepaket skapar struktur och möjliggör anpassade frågeuppsättningar som är enkla att återanvända, samtidigt som de säkrar att specifika undersökningar alltid innehåller samma frågor. Innehållet i frågepaketet strukturerar du efter vad som passar er bäst. Till ex. ett fåtal, större frågepaket med många olika frågor, eller flera mindre frågepaket med färre frågor som fokuserar på samma områden eller liknande. Frågepaketen kan kombineras fritt och frågor som inte behövs döljer du enkelt när du sätter upp din undersökning.
Bra att känna till? En fråga kan ingå i flera paket.
Så använder du frågepaket
Tänk dig att du vill undersöka tre olika områden med ett antal frågor per område, du kanske landar i att du behöver ställa 14 frågor i undersökningen. Du skapar tre frågepaket, ett per område och lägger till relevanta frågor. Du klickar i dina tre paket och samtliga frågor i paketen läggs till i din undersökning.
Totalt ligger det nu 17 frågor i din undersökning, du ser därmed 3 frågor du inte behöver just nu och döljer dessa.
Du har nu dina 14 frågor på plats och är redo att skicka ut.
Att inte jobba med frågepaket då?
Utan frågepaket behöver du leta upp och plocka i hop dina frågor en efter en. Det i sig är ingen konst, men för dig som mäter frekvent och till en variation av målgrupper med olika syften och deltagare rekommenderar vi att du bygger upp ditt bibliotek på detta vis. Det skapar en smidig arbetsprocess med säkerhet kopplat till att samma innehåll alltid kommer med - viktigt för dig som vill följa trender och jämföra resultat över tid.