Namnge undersökningen
Spelar det någon roll vad vi kallar undersökningen? I sådana fall, vad borde den heta?
Namnet på undersökningen är det som sedan visas i resultatvyerna; i summeringar, i anslutning till frågorna, vid NPS och i filtermenyer - alltså överallt.
Här är några exempel från summeringssidan
.. och resultatsidan för enskilda frågor.
Att namnge en undersökning kan vara både enkelt och svårt. Det finns tyvärr ingen facit, men här listar vi några saker vi tycker det är värt att tänka på.
Less is more
Ett kort och koncist namn får plats överallt och behöver inte förkortas - tydligt i samtliga vyer.
Separation
Namn som skiljer sig åt gör det lätt att hitta rätt bland olika typer av undersökningar, historiska resultat, samt i jämförelser och analyser.
Repeterbart
Repeterbara namn möjliggör marknadsföring av undersökningen som ett återkommande koncept och bidrar till en ren struktur vid jämförelser och analyser.
Datum
Datum behöver inte inkluderas i namnet då detta läggs till per automatik och utgår från månaden då undersökningen avslutas.
I nedan exempel, från summeringssidan, ser du en undersökning med namn "NPS" som genomfördes mellan 28 april och 12 maj 2024. "Maj 2024" läggs till automatiskt.
OBS!
Om du namnger din undersökning "Maj 2024" kommer din undersökning få namnet "Maj 2024 - Maj 2024".
Exempel
- Vi planerar en kundrelationsundersökning i tidsperioden 23 sept - 7 okt, 2024.
- Vi vill mäta en specifik del av kundbasen och utgår ifrån en gemensam nämnare för geografisk plats - i detta fall "Jokkmokk"
- Vi döper vår undersökning till "Jokkmokk"
- Datum läggs till per automatik och undersökningen heter nu "Jokkmokk - Okt 2024".
- I uppföljningen av resultaten kan vi enkelt hitta den aktuella undersökningen bland övriga undersökningar och önskar vi att göra en ny mätning på Jokkmokk senare kan vi återanvända samma namn med nya datum.