Skapa segment med regler
Att skapa segment genom regler är ett effektivt sätt att hantera och gruppera respondenter eller delar av strukturen.
Önskar ni skapa segment utifrån vilken land respondenter utgår ifrån? Eller är det kanske intressant att upprätta ett urval baserat på något annat attribut?
Vad innebär regler?
Regler kan förklaras som kombinationer av inställningar som pekar på olika värden. Exempel kan vara att attributet "Kundkategori" = "Guld", där en regel kan samla respondenter med detta specifika attribut och utgöra ett segment.
Exempel och ett case
Du vill skicka ut en undersökning till alla Guld-respondenter i Tyskland:
Regel: Attributet "Land" = "Tyskland"
Och: Attributet "Kundkategori" = "Guld"
Utfall: Plattformen samlar alla respondenter som delar attributen "Tyskland" och "Guld" i ett segment
PS: Segment är egna grupperingar, parallellt med men även frånkopplade från själva strukturen.
Vilkor
Ange attribut och värde. Exempel: "Land" = "Tyskland", "Kundkategori" = "Guld"
Och
Låter dig lägga till flera kriterier i den skapade regeln - Om attribut X och attribut Y förekommer, ska respondenten inkluderas i segmentet. Båda kriterier måste uppfyllas.
Eller
Om attribut X eller attribut Y förekommer, ska respondenten inkluderas i segmentet. Det räcker med att ett av attributen förekommer.
Lägg till villkor
Låter dig kombinera flera kriterier i regeln som skapats.