Hoppa till innehåll
Svenska
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

Svarsskalor

Undersökningar innehåller ofta olika frågetyper – generella frågor, NPS och textkommentarer. Dessa besvaras och rapporteras på olika sätt. 

Generella frågor

För generella frågor används en femgradig svarsskala från 1-5. Genom att använda en svarsskala med udda antal svarsalternativ tvingas inte respondenten till ställningstagande, utan här lämnas utrymme för neutrala svar. Det bidrar till en mer nyanserad bild av respondenternas åsikter och är positivt för svarsfrekvensen. 

Exempel på hur detta ser ut i en undersökning.

ResponseScale01_sv.svg

Resultat på generella frågor rapporteras som medelvärden och visualiseras i en graf.

Net Promoter Score (NPS)

NPS mäter ambassadörsskap med en enkel fråga. För detta används en 11-gradig svarsskala från 0-10.

Så här ser frågan ut i undersökningen.

ResponseScale02_sv.svg

Resultatet på NPS-frågan rapporteras som ett värde mellan -100 och 100 och visar fördelningen mellan kritiker, passiva och ambassadörer bland respondenterna.

Textkommentarer

Frågor med textbaserade svar förekommer oftast i anknytning till NPS, men kan även dyka upp i andra sammanhang där det önskas en bredare förståelse av ett ämne. 

Nedan exempel visar en textfråga kopplat till NPS.

ResponseScale03_sv.svg