Hur blir det med summering av resultat om bara en del av organisationen inkluderas i undersökningen?
I situationer där mindre, utvalda delar av organisationen deltar i en undersökning finns det vissa kriterier som säkerställer att data är jämförbar och att resultaten är representativa.
Det som främst påverkas när vi mäter mindre, utvalda delar av organisationen är sättet resultat slås ihop och summeras på. Det är viktigt att vi inte jämför äpplen (delar av organisationen) med päron (hela organisationen).
70%-regeln
Minst 70% av respondenterna inom en vald summering måste inkluderas i en undersökning för att resultaten ska anses vara respresentativa och slås i hop till ett summerat resultat.
PS! 70%-regeln är oberoende av svarsfrekvens och bygger endast på andelen respondenter som inkluderats i undersökningen. Ordinarie anonymitetsregler gäller.
Exempel
Du bjuder in ett affärsområde, motsvarande 35% av organisationen, till en undersökning för att följa upp frågor med låga resultat.
Affärsområde = en övergripande summering bestående av flera underliggande summeringar och team.
När resultatet rapporteras visas inget summerat resultat för hela organisationen utan endast för det berörda affärsområdet.
På så sätt undviker du att jämföra resultat som ena gången bestod av hela organisationen med ett resultat, som i det här fallet, består av ett affärsområde. Äpplen och päron.
Samma regel gäller, oavsett organisatorisk nivå
70%-regeln tittar alltid neråt, på underliggande grupper och team, i den valda summeringen.
Väljer du till exempel ut enskilda team i affärsområdet appliceras samma regel - 70% av respondenterna i affärsområdet måste inkluderas i undersökningen för att resultatet för affärsområdet ska anses representativt och slås ihop till ett summerat resultat.
Skicka undersökningar till utvalda delar av organisationen?
Har ni utspridda grupper och/eller respondenter i organisationen som ni ofta vill mäta och se samlade resultat för? Till exempel vid chefsstrukturer eller landsstrukturer, projektgrupper, eller andra matrisliknande grupperingar. Hör av dig till oss på Brilliant, så hittar vi en lösning som passar er.