Syfte och möjligheter med bakgrundsinformation
Syftet med bakgrundsinformation är att möjliggöra demografiska analyser och jämföra resultat mellan olika grupper i organisationen.
Bakgrundsinformation kan samlas in på två sätt; Via bakgrundsfrågor i undersökningen eller via bakgrundsvariabler som anges per användare i organisationsstrukturen. Gemensamt är att båda metoder möjliggör följande;
- Segmentering – Möjliggör analys av resultat för olika grupper, t.ex. hur olika åldersgrupper upplever en arbetsplats.
- Jämförelser – Gör det möjligt att identifiera skillnader mellan exempelvis olika kön eller yrkesroller.
- Djupare insikter – Hjälper till att förstå mönster och trender, t.ex. om nyanställda har en annan upplevelse än erfarna medarbetare.
- Förbättrade åtgärder – Underlättar att skräddarsy insatser och förbättringsåtgärder baserat på specifika gruppers behov.
Ordinarie anonymitetsregler gäller för all bakgrundsinformation oberoende av hur informationen samlas in - via bakgrundsvariabler eller bakgrundsfrågor.