Vad är skillnaden på en chef och en medarbetare i organisationsstrukturen?
Alla som arbetar i en organisation är medarbetare. Bland medarbetarna finns de som också har en chefsroll och leder andra i organisationen.
I Brilliants plattform finns det ett antal olika roller kopplat till användarna. Rollerna med fläst användare är chefer och medarbetare, eller respondenter. Det finns några faktorer och regler kopplat till dessa roller som är bra att känna till:
Chefer
- Det kan endastr finnas 1 chef per grupp i organisationsstrukturen
- En chef kan vara chef för flera summeringar och team
- Chefer ska inte ligga som medarbetare i sin egen arbetsgrupp (då svarar chefen mot sig själv, vilket blir felaktigt)
- Chefer placeras i teamet med andra, ofta chefer, som direktrapporterar till samma chef.
- Ett exempel är en ledningsgrupp där alla rapporterar till VD
Medarbetare
- En medarbetare kan endast finnas med i 1 team (men kan genom bakgrundsvariabler kopplas till andra grupper såsom t ex projektgrupper, konstnadsställen, geografisk plats, etc.)