Del 4 - Hantera organisation
Organisations- och användardata som förs in i Brilliants plattform är grunden till att kunna mäta, analysera och agera på rätt sätt.
"Bra data in - bra data ut"
Användardata skapar grunden för att:
- Varje respondent svarar på undersökningens frågor med koppling till rätt team, chef och organisation
- Varje ledare får tillgång till just sin grupp/sina gruppers resultat och rekommendationer
- Varje team har möjlighet att skapa actions
- Skapa insikt och analyser utifrån olika bakgrundsvariabler
Skapa förutsättningar för att kunna sortera och filtrera på resultatet på olika sätt
Organisationsstrukturen ger er möjlighet att bryta resultatet ner på olika hierarkiska nivåer och teamnivå.
📌 Vad är skillnaden på ett team och en summering?
📌 Vem får tillgång till resultatet?
Det går att i användardatan addera bakgrundsvariabler som gör det möjligt för er att filtrera på resultatet på andra sätt som t ex kön, anställningstid, ålder, placeringsort, land osv.
📌 Mer om organisationshantering här
Vilket sätt att jobba med organisations- och användardata passar min organisation?
Det finns flera sätt för att bygga upp och administrera förändringar av en organisationsstruktur och användardata i Brilliants plattform. Era förutsättningar och möjligheter i er masterdata (t ex HR-system) kombinerat med era behov och önskemål till mätning och rapportering styr vilka sätt som är möjliga att använda. Detta styr också tidsåtgången till att uppdatera organisation inför era undersökningar.
Ert sätt att uppdatera bestäms i ett inledande Set Up-möte när ni blir kund. Förutsättningar kan ändras över tid, ni kanske skaffar ett nytt HR-system. Då finns möjlighet att ändra sätt/inställningar i kontakt med Brilliant.
I huvudsak finns tre sätt att uppdatera organisations- och användardata:
- Allt i ett - en fil från ert system skjuts in i Brilliants plattform via en import och uppdaterar struktur och användardata. (Passar organisationer med bra datakvalitet och struktur i org- medarbertardatan.)*
- Hybrid - en fil uppdaterar användardata, ni uppdaterar struktur manuellt i Brilliants plattform. (För organisationer där användardata har bra kvalitet, men struktur saknas eller inte passar era rapporteringsbehov)
- Manuell uppdatering (För mindre organisationer eller organisationer med låg kvalitet på data)
*Integration är ett fjärde sätt och är på mångas önskelistor. Full integration gällande organisations- och användardata är för de flesta organisationer tyvärr inte ett alternativ. Orsaker kan vara hur organisationens data är uppsatt i HR-system, samt hur organisationen önskar kunna arbeta med rapportering i Brilliants plattform och att integration inte ger möjligheter till flexibilitet. För organisationer med bra data och struktur i HR-system fungerar det smidigt med förinställd rapport som sedan importeras in i Brilliant - oftast på ett smidigare sätt än via en fast integration.
För dig som administrerar i Brilliants plattform är det viktigt att planera in tid och resurs utefter era förutsättningar inför undersökningar.