Del 5 - Aktivera och hantera undersökningar
När ni har förberett er med plan för mätning, uppföljning och har er organisations- och medarbetardata på plats är ni redo för att skapa och skicka ut er undersökning!
Sätta upp och aktivera en undersökning
Om du har rollen "HR+Survey" så har du rättighet att skicka ut undersökningar. I vänstermenyn hittar du "Undersökningar". Här väljer du att skapa en ny undersökning och kan utgå från Brilliants fördefinierade undersökningar (rekommenderas) men kan också skapa egna eller anpassa Brilliants.
Kort beskrivning av de olika grundtyper som går att välja vid skapande av ny undersökning:
Brilliant Medarbetarundersökning innehåller Brilliants standard-paket med våra standard-index på totalt 34 frågor, inkluderade i 7 olika index.
Börja från scratch innebär att du själv sätter ihop din undersökning med index/frågepaket eller utvalda frågor i kapitel du skapar.
Smartpuls, eller Uppföljande Puls, är en speciell typ av mätning som går att läsa mer om här: 📌 Smart Puls
Efter att grundtyp har valts, så följer därefter 5 steg som sätter upp och slutligen slutför skapandet av undersökningen:
- Frågor
Här väljs och hanteras frågebatteriet för undersökningen, där index och frågepaket kan inkluderas efter önskemål. - Respondenter
Här väljs urvalet till undersökningen, baserat på organisationsstrukturen. - Kommunikation
De mailmallar som skapats i Biblioteket väljs här ut för att användas i undersökningen. - Schema
Undersökningens schemaläggning för start och slut, samt eventuella påminnelser och tidpunkt för rapportering, sätts upp här. - Summering
I det slutgiltiga steget syns en sammanfattning av allt som i de tidigare stegen har valts. Det går här även att skapa förhandsgranskningar för att testa undersökningen, innan den aktiveras via knappen "Schemalägg".
Att sätta upp och ställa in en undersökning går snabbt och är enkelt. Efter du har schemalagt undersökningen så sköter plattformen aktivering och utskick av sig själv. När undersökningen sedan är aktiv följer du som admin svarsfrekvens och gör eventuella justeringar vartefter.
När undersökningen stänger så beräknar plattformen resultatet automatiskt och du som admin har tillgång till resultatet dagen efter stängning. Du har vid schemaläggningen ställt in när rapportering sker till organisationens chefer via resultatlänk som skickas med email. Där skapar nya användare enkelt sitt konto och loggar sen direkt in till sin del av plattformen med sina resultat och möjlighet till uppföljningsarbete.