Skapa ny undersökning
Det kan du kan göra på flera olika sätt – en omfattande undersökning en eller två gånger om året, eller en kortare mer frekvent variant, eller något däremellan. Med Brilliant följer du samma process oavsett vilken variant som passar dina behov.
Vad är syftet med din undersökning?
Att besvara denna fråga hjälper dig att avgöra vilket tillvägagångssätt som passar bäst. Börja från scratch eller utgå från en av Brilliants förpopulerade mallar som innehåller en variation olika index och frågor? Båda alternativen är flexibla och kommer att fungerar bra, men en mall är mer vägledande.
Det finns fördelar med båda sätt och nyckeln är att båda är lika anpassningsbara. Du kan lägga till, redigera, ta bort och dra och släppa innehåll helt efter behov.
Börja från scratch
Ett blankt papper låter dig gå din helt egna väg. Klicka på "Lägg till frågor" från den tomma sidan för att öppna redigeringsläget, välj och lägg till dina index, frågepaket och frågor. När du har lagt till dina frågor kan du behålla dem som de är eller anpassa dem ytterligare genom att omorganisera, redigera, eller helt ta bort ifall du har ändrat dig.
Utgå från en mall
Mallar är förpopulerade med ett urval index och frågor från Brilliants bibliotek. Vi erbjuder ett brett urval av testade och validerade frågor som du kan lita på.
Att utgå från en mall är perfekt om du vill göra en heltäckande medarbetarundersökning. Om du planerar en större pulsundersökning kan en mall också vara en bra startpunkt. Du kan enkelt ta bort index, frågepaket eller specifika frågor som inte är relevanta för din undersökning.
Du har nu valt din väg – dags att sätta igång!
- Om du valde att utgå från en mall, bra! Din undersökning är då redan fylld med frågor. Klicka på "Redigera" för att finjustera, ändra ordningen på frågorna, lägga till eller ta bort frågor. Är du nöjd som det ser ut kan du direkt klicka dig vidare till nästa steg i uppsättningen
- Om du valde att börja från scratch klickar du på "Lägg till frågor" och redigeringsläget öppnas.
I redigeringsläget
- "Lägg till frågepaket" – Låter dig välja ett index eller ett frågepaket som automatiskt placeras i ett eget kapitel. Rent och snyggt med en tydlig titel och beskrivande kapitelsida.
- "Lägg till kapitel" – När du vill lägga till fristående frågor utanför ett befintligt kapitel. Alla frågor måste ha ett hem, ett kapitel att bo i.
- "Lägg till frågor" – Gör du i ett befintligt kapitel för att komplettera frågorna som redan ligger där, alternativt i ett nytt, tomt kapitel. När frågorna väl är tillagda kan du enkelt dra och släppa dem mellan kapitel.
Hej admin! Om du behöver skapa en helt ny fråga kan du göra det från popup-fönstret som visas när du väljer "Lägg till frågor". Du kommer att se en grön knapp – den går inte att missa.
Frågeordning – dra och släpp
När du har lagt till allt kan du börja finjustera. Till vänster om varje kapitel och fråga ser du sex prickar, som på en tärning – dessa visar att de kan flyttas genom dra-och-släpp. Dra innehållet dit du vill ha det och släpp när du är nöjd med placeringen.
Redigera frågor
Vid det här laget kanske du stöter på frågeformuleringar som du vill justera. Vid varje fråga, på varje rad finns tre små prickar ute till höger – där kan du redigera frågan eller ta bort den helt från undersökningen. Ingen fara, att ta bort en fråga från undersökningen är inte lika med att radera den – den finns fortfarande kvar i ditt bibliotek för framtida användning.
Hej admin! Om du väljer att redigera en av Brilliants frågor skapas en kopia som ersätter originalet. Din numera egna version sparas i biblioteket.
Spara och förhandsvisa din uppsätning
När du är nöjd med uppsättningen, se till att spara ditt arbete och ta dig tid att förhandsvisa! Klicka dig igenom undersökningen och kontrollera att du har fått med dig allt du behöver. Om du saknar eller behöver justera något, gör de nödvändiga ändringarna och kom ihåg att spara igen.
När du är klar, klicka på "Spara" och sedan "Stäng" för att återgå till huvudsidan – där kommer du nu att se innehållet i din undersökning. Du kan göra ändringar fram till dess att du skickar ut undersökningen.
Nästa steg – och det sista steget
Följ de kommande stegen där du lägger till respondenter, kommunikationstexter och sätter upp ett schema för start, stopp och påminnelser däremellan. Innan du schemalägger undersökningen, involvera gärna några kollegor som får testa undersökningen och ge feedback innan den går live. Deras svar nollställs när undersökningen schemaläggs.
💡Tips! Om din undersökning finns på flera språk är det en bra idé att involvera kollegor som behärskar olika språk för att säkerställa kvaliteten på ev. översättningar.