Teameffektivitet
Effektiva arbetsgrupper är en av de viktigaste faktorerna för högpresterande organisationer. Välfungerande arbetsgrupper kan leda till högre kreativitet, kollektivt lärande, kvalitet och produktivitet.
Teameffektivitetsindex mäter faktorerna som skapar framgångsrika team som samarbetar bra och trivs med varandra.
Frågor
- Samarbetar ni bra inom din arbetsgrupp?
- Planeras arbetet på ett bra sätt i din arbetsgrupp?
- Följer ni upp ert arbete i din arbetsgrupp?
- Är ni bra på att ge feedback till varandra inom din arbetsgrupp?
Rapportering
Rapporteringen innehåller feedback till chefer på teamnivå, indexvärde och en trendlinje med möjligheter till jämförelse mot benchmark och överliggande grupper i organisationen. Resultatet visar ett medelvärde mellan 0-100.
Indexresultat kategoriseras i olika intervall med tillhörande färger och beskrivningar.
(87-100) Utmärkt, samarbetet blomstrar!
(69-86) Bra, samarbetet i teamet funkar fint
(49-68) Utveckling behövs inom vissa områden
(0-48) Väsentligt att prioritera och förbättra svaga områden
Inga resultat med hänsyn till anonymitet
📌 Mer om index och beräkningar
Bakgrund
I forskning inom teameffektivitet brukar man identifiera tre olika dimensioner (Cohen and Baily, 1997;
Roberson and Colquitt, 2005):
- Resultateffektivitet uppmätt i kvantitet och kvalitet
- Medlemmarnas attityder
- Praktiska resultat
Resultateffektivitet är en bedömning av resultatet i nyckeltal. Medlemmarnas attityder består av flera
delar, bland annat hur nöjda de är med sin arbetsgrupp, tillit, gemenskap och sammanhållning. I de praktiska resultaten ingår samarbete och stöd, konflikthantering, arbetsstrategier och annat observerbart
interpersonellt beteende.
Vid en jämförelse av frågorna med de tre områden som har definierats i teorin är de nära kopplade till både medlemmarnas attityder och praktiska resultat.
Effektiva arbetsgrupper är en av de viktigaste faktorerna för högpresterande organisationer.
Välfungerande arbetsgrupper kan leda till högre kreativitet, kollektivt lärande, kvalitet och
produktivitet, och alla dessa faktorer kan i slutändan leda till högre ekonomisk avkastning (Akgün et al., 2014; Barczak et al., 2010; Gonzalez-Roma och Hernandez, 2014). Men flera förutsättningar måste uppfyllas för att en arbetsgrupp ska bli effektiv.
Teameffektivitet handlar om förmågan att uppnå gemensamma mål genom att koordinera
gruppmedlemmarnas arbetsuppgifter (Irving och Longbotham, 2007). Forskare har haft svårt att
definiera konceptet teameffektivitet. Man skiljer mellan två modeller. Den första modellen mäter
teameffektiviteten enbart i nyckeltal för resultat och/eller produktivitet. Den andra är flerdimensionell
och tar hänsyn till att teameffektiviteten beror på flera andra faktorer utöver gruppens produktivitet
och resultat (Delgado Pina et al., 2008). Brilliant använder den andra modellen eftersom den innebär att
teameffektiviteten kan förbättras genom att arbeta med enskilda element.