Hoppa till innehåll
Svenska
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

Brilliant Navigator - API

Övergripande teknisk specifikation för automatiserad rekrytering till enkäter via API

1. Bakgrund

Automatisering av kundundersökningar innebär att Brilliant skickar ut telefon-, sms- eller e-postbaserade enkäter direkt efter avslutade samtal, ärenden eller transaktioner.
För att detta ska fungera behöver ni utveckla ett script eller en applikation som utför följande:

  • Fångar upp data från era system (t.ex. telefoni, CRM eller ärendehantering).

  • Filtrerar bort kontakter som inte ska få en enkät (t.ex. avbrutna eller för korta samtal).

  • Hämtar en JWT-token från Brilliant Navigator API.

  • Skickar ett rekryteringsanrop till API:et med respondentens kontaktuppgifter och relevanta parametrar.


2. Data som ska överföras

För att ett rekryteringsanrop ska kunna genomföras krävs minst kundens telefonnummer eller e-postadress, samt referenskoder för agent och enkät.

Parameter Beskrivning Unik per samtal
CompanyRefCode Organisations-ID tillhandahållet av Brilliant Nej (om inte flera konton används)
PhoneNumberOrEmail Kundens telefonnummer eller e-postadress Ja
AgentRefCode Referenskod till agenten som hanterat ärendet, t.ex. telefon-ID Ja
SurveyRefCode Referenskod till undersökningen (varierar vid olika grupper/linjer) Ja
LanguageCode Språk för enkäten (SE/NO/DK/FI) Nej, såvida inte flera språk används
MetaKey (valfri) Kundreferens eller annan unik identifierare Ja
Attributes (valfri) Metadata i JSON-format, t.ex. samtalslängd, väntetid, samtalstyp Ja

 


3. Rekommenderat flöde

  • Anrop bör göras direkt efter varje avslutat samtal eller ärende.
    Detta säkerställer att kunden får enkäten i nära anslutning till sin kontakt, vilket höjer svarsfrekvensen.

  • Vi rekommenderar att ni tar höjd för att ta emot och lagra ResultCode som returneras vid anropet.
    Detta underlättar uppföljning av t.ex. ogiltiga agentreferenser eller felaktiga telefonnummer.

Undersökningslogik:

  • Brilliant Navigator ringer upp efter ca 5 sekunder (konfigurerbart).

  • Undersökningen tar mindre än 2 minuter att besvara.

  • Resultat visas omedelbart efter slutförd undersökning.

Obs! Brilliant har egna kontroller för att:

  • förhindra att kunder kontaktas för ofta,

  • undvika utskick på olämpliga tider,

  • fördela svarstillfällen jämnare över månaden (slumpfunktion).


4. Support

Har ni frågor eller behöver hjälp?
Kontakta oss gärna på support@brilliantfuture.se.