Hur tar jag bort/inaktiverar jag en användare?
När en användare slutar eller tillfälligt är borta under en längre period (t.ex. föräldraledighet) kan du inaktivera användaren. Att inaktivera en användare innebär att användaren inte längre syns i Brilliant och kan inte heller logga in. Användarens resultat kommer fortfarande att finnas på det sammanlagda resultatet för det team användaren tillhör.
Om du vill ta fram resultat för en användare som är inaktiv eller om användaren kommer tillbaka, kan du på ett enkelt sätt aktivera användaren igen.
Vi raderar aldrig en användare helt, däremot anonymiseras användare efter en period som inaktiv. Resultatet finns då kvar, men användarens konto rensas. Detta sker vanligtvis efter två år som inaktiv.
Önskar du inaktivera en användare så börjar du med att söka fram användaren och sedan inaktivera genom att bocka ur rutan under Aktiv.
Vill du aktivera en användare som ligger inaktiv så börja först med att bocka i rutan Visa inaktiva. Sök sedan fram användaren och kryssa i rutan under Aktiv. Sedan är användare åter aktiv igen och har samma inloggningsuppgifter sedan tidigare.
Behöver du skicka ut nya inloggningsuppgifter finner du HÄR en artikel om hur du går tillväga.