Hoppa till innehåll
Svenska
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

Segment

Vill ni mäta hela er kundbas, eller enbart ett specifikt urval? Det kanske finns intresse av att hålla en undersökning för deltagare från ett speciellt webinar som nyligen hållits? I fall som dessa kan segment vara ett utmärkt sätt att hantera undersökningars urval. 

 

Det är alltid värdefullt med möjligheten att märka upp respondenter med attribut, så som bakgrundsvariabler för "Land" eller "Region" etc. (här kan du läsa mer om detta: 📌Bakgrundsvariabler & intressanta perspektiv ). Dessa möjligheter kan dock bli begränsande om antalet syften att mäta ökar; det är här segment kommer in!

Med segment går det att skapa olika typer av grupperingar/kundgrupper/mottagarlistor för alla möjliga typer av syften. Det går att med detaljerade inställningar välja urval för specifika segment, och uppdatera dessa löpande. 

Notera att beroende på vad för abonnemang ni som kund har, så kan antalet tillgängliga segment vara begränsade. Kontakta gärna vårt team Customer Care om du söker mer information om detta: 📌 Customer Care - Support

 

🏗️ Hantering av segment

I plattformen hittar ni segment under "Personer" i vänstra sidomenyn. Här går det att både skapa nya samt hantera befintliga segment. 

Väljer man Skapa segment så finns två alternativ: 

  • Ladda upp fil - Här kan en excel-fil användas för att ladda upp respondenter, via en förenklad importfunktion. Obligatoriskt innehåll i själva importfilen är e-postadress för varje respondent. 
  • Regelbaserad - Om ni har existerande respondenter i er Struktur, så kan ni via logik skapa det urval som ska ingå i ett segment. Här går det att inkludera alla respondenter som exempelvis har ett specifikt land kopplat till sig via attribut. 

Det går även att hantera och använda segment på samma sätt som ovan beskrivet vid skapande av nya undersökningar, vid administreringen av undersökningens urval. 

 

☝️ Att tänka på 

Att hålla reda på och administrera samtliga segment som skapas är A och O för struktur, smidighet och effektivitet i plattformen; inte minst också för att få ut så mycket som möjligt av resultaten från avklarade undersökningar. 

  • Ett enkelt första tips är att namnge varje segment på ett tydligt sätt! 

Om ett segment skapas och därefter mäts på, så kommer resultatet från den undersökningen på det valda segmentet att spegla just denna mätning. Om segmentet i framtiden döps om och förändras i vilka respondenter som där ingår, så kan det lätt bli förvirrande vid jämförelser av historiska resultat för segmentet. 

  • Att tydligt namnge de undersökningar som hålls för segment-grupper är optimalt för att hålla reda på vilken mätning som är vilken, om man använder ett och samma segment upprepade gånger. 

Var försiktig med segment ni vill spara; radera aldrig ett segment utan att vara säkra på att det inte är kopplat till resultat ni vill fortsätta ha åtkomst till!