Detaljer & svarsfrekvens
Det viktigaste under en pågående undersökning är att säkerställa att utskicken når fram till respondenterna och att aktivt följa upp svarsfrekvensen.
Information om pågående undersökningar hittar du redan på förstasidan när du loggar in. Där får du en snabb översikt över tidsramen, påminnelser, inkomna svar och svarsfrekvens i %. För att djupdyka i detta kan du klicka dig vidare till en detaljerad vy.
Detaljer
Den detaljerade vyn nås även via huvudmenyn på vänster sida under "Undersökningar" > "Pågående". Där hittar du först en lista över alla pågående undersökningar, med möjligheten att öppna en detaljerad vy för varje undersökning.
Längst ute till höger på varje rad finns en liten ikon som tar dig dit. Där hittar du följande:
- Respondenter - Se svarsfrekvens per grupp, exportera till Excel.
- Frågor - Ser hur undersökningen är uppsatt med kapitel och frågor, exportera till Excel.
- Kommunikation - Se ingående information och status för e-postutskick. Visar en lista över schemalagd kommunikation för din undersökning, e. g. påminnelser.
Håll utkik i kolumnen för "Felaktiga" för att identifiera eventuella problem med mottagaradresser. Några exempel är felaktigt angivna e-postadresser, full inbox eller brandväggar (vanligt vid icke-jobbrelaterade e-postadresser, som exempelvis gmail, hotmail, etc., som inte kan vitlistas).
📌 Fel e-postadresser? Borttappade e-poster? Mer om hur du hanterar det hittar du här.
Svarsfrekvens
Svarsfrekvensen visar hur stor andel av respondenterna som hittills har deltagit i undersökningen. Med en hög svarsfrekvens säkerställer ni att feedbacken är representativ och ger ett bra underlag för ev. åtgärder i organisationen.
Vad är en bra svarsfrekvens? Enligt Brilliants Global Benchmark har svarsfrekvens under de senaste åren pendlat i spannet 82-86%, vilket är ett bra resultat.
Antal svar i en undersökning påverkar vilka resultat som kan visas. För få svar kan göra att det av anonymitetsskäl inte är möjligt att visa resultat för vissa grupper.
Tips för att höja svarsfrekvens
- Kommunicera syfte, mål och förväntningar inför undersökningen
- Löpande uppdateringar och kommunikation internt brukar ha stor effekt
- Lägg till extra påminnelser till de som inte har svarat
- Tipsa grupper och chefer individuellt vid behov