Hoppa till innehåll
Svenska
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

Best practice: Undersökningar

I denna artikel går vi igenom skapande och hantering av en ny undersökning, samt saker att tänka på, däribland frågor/frågepaket och inbyggd logik. 

Hur ska jag börja?

Det arbetssätt vi rekommenderar för att skapa en undersökning beskriver vi nedan, steg för steg.

Börja med att skapa ett nytt utkast (i ”Undersökningar” – ”Skapa”). Ni har här tre olika val:
  • Brilliant Medarbetarundersökning 
  • Börja från scratch 
  • Smartpuls 

 Brilliant Medarbetarundersökning innehåller Brilliants standard-paket med våra standard-index på totalt 34 frågor, inkluderade i 7 olika index.

Börja från scratch innebär att du själv sätter ihop din undersökning med index/frågepaket eller utvalda frågor i kapitel du skapar.

Smartpuls, eller Uppföljande Puls, är en speciell typ av mätning som går att läsa mer om här: 📌 Smart puls

 

Brilliants rekommenderade arbetssätt för att skapa en undersökning

  1. Fundera först över vilka områden ni i er organisation vill täcka i er undersökning.

    - Vill ni ha en helhetsbild över er medarbetarupplevelse, så rekommenderar vi Brilliant Medarbetarundersökning.

    - Vill ni mäta enbart ett eller några få frågeområden, eller enstaka frågor, så rekommenderar vi att ni utgår från Börja från scratch som utgångspunkt.

    - Vill ni följa upp på tidigare rekommenderade områden och insikter, som era team fått från Brilliant via tidigare genomförd helhetsmätning, så rekommenderar vi Smartpuls.

  2. Utgå från de index och frågepaket som finns tillgängliga, oavsett vilken typ av tidigare nämnda undersökningsmallar du skapat mätningen baserat på. Det går att ta bort och lägga till frågor helt efter era önskemål.

    En stark fördel med att använda redan skapade index/frågepaket är att ni slipper plocka ihop och bygga frågor själva. Det kan också finnas inbyggd logik för följdfrågor, som fungerar smidigast om det tillkommer automatiskt. Vissa frågepaket (exempelvis ”Kränkande Beteenden”) har inbyggd logik med följdfrågor och förstärkt anonymitet vid rapportering.

    Läs mer om logik här: 📌 Logik 

  3. Om ni inte hittar de frågor som ni önskar i befintliga indexen/paket, så går det att söka efter enskilda frågor som enkelt kan adderas i de kapitel ni redan valt, (exempel ledarskapsfrågor kan läggas till i ledarskapsindex-kapitlet), för att skapa ett bra flöde i undersökningen. Detta underlättar för er som administratör och för respondenterna. Tänk på att det inte går att söka upp och lägga till en fråga som redan är tillagd i undersökningen.

Det går även att skapa frågor och egna frågepaket; läs mer om detta här: 📌 Skapa frågor / Frågepaket 

 

Kan jag skapa kopior eller egna versioner av Brilliants standardfrågor?

Vi på Brilliant ger tillgång till ett brett utbud av standardfrågor, som ingår i våra index och frågepaket. Dessa är noga utformade med specifika syften och områden som berörs.

Ni som kund kan inte redigera Brilliants standardfrågor, men ni kan däremot skapa en kopia/egen version av en standardfråga om ni skulle behöva det. Denna nya egna version av standardfrågan som ni skapar kommer ha samma fråge-ID som original-frågan, och därför vara kopplad till eventuell resultathistorik som finns hos er. Den nya versionen av frågan kommer däremot inte att ingå i eventuella benchmark som originalfrågan är kopplad till.

Värt att notera om ni skapar en kopia/egen version av en standardfråga, är att ni inte kommer kunna ha två versioner av samma fråga, med samma fråge-ID, i en och samma undersökning. Detta beror på att frågorna som nämnt har exakt samma fråge-ID, och därför kommer ses som en dubblett.

 

Inbyggd logik i frågepaket

Vissa av våra frågepaket, till exempel ”Kränkande Beteenden”, har inbyggd logik. Detta innebär att logik automatiskt kommer läggas till utkastet till undersökning när frågepaketet läggs till. Frågepaketet med tillhörande logik fungerar alltid allra bäst om inga justeringar görs i frågor eller logiken som där tillhör.

Gör ni förändringar i ett sådant frågepaket, exempelvis om en fråga tas bort eller liknande, så kommer inte logiken per automatik anpassa sig efter detta. Det är därför viktigt att hålla koll på att logiken hålls uppdaterad om ni gör ändringar i era frågepaket med inbyggd logik.

❗ Felande logikposter behöver alltid åtgärdas på ett eller annat sätt. Det går att känna igen sådana logikposter enkelt då de markeras i rött, och varnas om i notiser då frågebatteriet för utkastet hanteras. Vanligt är att det står "???" i dessa rödmarkerade logikposter, i stället för den fråga som tidigare funnits kopplad där.

  • Rödmarkerade logikposter behöver alltså alltid tas bort för att undersökningen ska kunna aktiveras. Ni tar bort dessa genom att klicka på papperskorg-ikonen som syns till höger i logikposten.
  • Om ni skulle stöta på felande logikposter som ni inte kan ta bort av någon anledning, då exempelvis det eventuellt inte skulle finnas en papperskorg-ikon, så kan ni skicka in ett ärende till vårt team Customer Care, så hjälper de självklart er med detta.